Scheepvaart

Veelgestelde vragen over de aanvraag van vergunningen voor de scheepvaart.

 

Krijg ik mijn geld terug bij een negatief besluit?

Nee, indien uw aanvraag negatief wordt beschikt, wordt de betaling niet gerestitueerd.
 

Mijn beveiligingscertificaat is verloren/gestolen. Wat moet ik doen?

Vanaf 1 januari 2014 kunt u geen certificaat Bewustwording scheepsbeveiliging en certificaat Uitvoering beveiligingstaken meer aanvragen. U kunt nog wel een duplicaat aanvragen in geval van vermissing of beschadiging. Voor de aanvraag van een duplicaat stuurt u een mail naar nl.scheepvaart@kiwa.com.
 

Hoe weet ik of mijn pasfoto voldoet aan de eisen?

Nederlandse vaarbevoegdheidsbewijzen en bekwaamheidsbewijzen
De pasfoto moet voldoen aan dezelfde eisen als die van een Nederlands paspoort. De eisen waaraan een pasfoto moet voldoen vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Monsterboekjes
Zowel voor Nederlandse zeevarenden als buitenlandse zeevarenden geldt dat de pasfoto moet voldoen aan dezelfde eisen als die van een Nederlands paspoort. De eisen waaraan een pasfoto moet voldoen vindt u op de website van de Rijksoverheid.

 

Buitenlandse zeevarenden:
Voor vaarbevoegdheidsbewijzen van erkenning en voor erkenningen van bekwaamheidsbewijzen voor tankers geldt dat de pasfoto “passport like” mag zijn. Dit betekent dat buitenlandse zeevarenden een pasfoto mogen gebruiken welke aan de regelgeving van het betreffende land voldoet. Kiwa Register kijkt hiervoor naar het paspoort van de betreffende zeevarende.

 

Kan ik gebruik maken van alternatieve relevante ijservaring voor afgifte bekwaamheidsbewijs Polar?

Het is mogelijk om ervaring, opgedaan buiten de antarctische- en noordpoolgebieden te gebruiken voor het aanvragen van een bekwaamheidsbewijs. Hiervoor gelden strikte criteria. De vaartijd dient te zijn opgedaan in één van de volgende geografische gebieden:
  • Botnische Golf, ten noorden van de breedtegraad van Hanko;
  • Golf van Finland ten oosten van de lengtegraad van Hanko;
  • Barentszzee, ten zuiden van de lijn van Bjornoya naar Kanin Nos en ten oosten van de lijn van Bjornoya naar Nordkapp;
  • Witte zee;
  • Saint Lawrence rivier en de Saint Lawrencebaai tot de lengtegraad van Belle Isle ten noorden van New Foundland en de lengtegraad van Channel-Port-aux-Basques aan de zuidkant van New Foundland;
  • Kustwateren van de Golf van Alaska, van de Alexanderarchipel in het oosten tot en met Kodiak Island in het westen.
De ervaring in bovenstaande gebieden moet zijn opgedaan tussen 1 november en 30 april terwijl er ijswaarschuwingen van kracht waren. Tijdens het opdoen van de ervaring moet bij de interne werkzaamheden rekening zijn gehouden met de aanwezigheid van ijs of de kans op ijs. Bij interne werkzaamheden kunt u denken aan het navigeren, planning alsmede overige bedrijfsvoering die bij uw functie hoort.
 

Wordt mijn trainingscertificaat welke ik in het buitenland heb behaald geaccepteerd?

Ja, indien dit een Certificate of Proficiency (CoP) is en het behaald is in een land waarmee Nederland een bilaterale overeenkomst heeft. Betreft het een certificate of participation, dan dient dit eerst omgezet te worden naar een CoP bij de maritieme autoriteiten van het desbetreffende land. Kan het certificaat in het desbetreffende land niet omgezet worden naar een CoP, dan is het niet mogelijk om gebruik te maken van dit certificaat.

Aanvraagportal scheepvaart en visserij

Veelgestelde vragen over de aanvraagportal voor scheepvaart en visserij.

 

Hoe log ik in als particulier?

Als particulier en Nederlands ingezetene logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord. Als u voor het eerst inlogt in het aanvraagportal voor scheepvaart en visserij, moet u zich eenmalig registreren. Na de registratie ontvangt u een e-mail met uw wachtwoord. Het wachtwoord kunt u wijzigen nadat u bent ingelogd.
Indien u geen Nederlands ingezetene bent en wilt een aanvraag indienen voor een scheepvaartproduct, logt u in met uw Kiwa ID. Het Kiwa ID vraagt u telefonisch bij ons aan. Met een Kiwa ID kunt u geen smart tachograafkaarten aanvragen.

Om met uw particuliere account in te loggen of als u zich voor het eerst wilt registreren in het aanvraagportal, klikt u linksboven op de pagina op 'Particulier'. 

Inloggen als particulier
 

Indien u eerder bent ingelogd, vult u uw e-mailadres en wachtwoord in. Als u voor het eerst in wilt loggen, klikt u op 'Registreren'. Nadat u bent ingelogd, moet u uw profiel aanmaken.

Registreren voor een particulier account
De gegevens in uw profiel moeten overeenkomen met de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie. Vul uw gegevens zorgvuldig in. 

Profiel aanpassen


Als u een aanvraag in wilt dienen of als u 'Mijn aanvragen' wilt bekijken, moet u eerst uw account verifiëren. 

De gegevens die u invult, worden geverifieerd bij de gemeentelijke basisadministratie. Als de gegevens niet overeenkomen, krijgt u de melding 'Verificatie mislukt. Controleer de door u ingevulde gegevens.' Mocht u deze melding krijgen, controleer dan het volgende: 

  • Is uw BSN correct ingevuld?
  • Is uw geboortedatum correct ingevuld?
  • Is uw huisnummer correct ingevuld, zonder spaties en toevoegingen? (Bijvoorbeeld: als uw huisnummer 10a is, vult u hier alleen 10 in)
  • Is uw postcode correct ingevuld, zonder spaties?
 

Account verificatie

Download hier de instructie voor het aanmaken van particulier account en inloggen met een particulier account

 

Hoe log ik in als bedrijf?

Als bedrijf logt u in met eHerkenning. Met eHerkenning kunnen bedrijven zich digitaal identificeren en op een veilige manier gegevens uitwisselen. U kunt eHerkenning aanvragen via de website van eHerkenning.

Om met uw eHerkenning inloggegevens in te loggen in het aanvraagportal, klikt u linksboven op de pagina op 'eHerkenning'. 

Inloggen met eHerkenning

Vervolgens selecteert u hoe u wilt inloggen en vult u de gebruikersnaam en wachtwoord in van uw eHerkenning inloggegevens. 

eHerkenning2.png
Als u voor het eerst inlogt, moet u een gebruikersprofiel aanmaken. Vul alle velden zorgvuldig in. Als het niet lukt om een profiel aan te maken, is het mogelijk dat er reeds een contactpersoon bestaat met hetzelfde e-mailadres dat u heeft opgegeven. Probeer het nog eens met een ander e-mailadres. 

Profiel aanpassen (eHerkenning)

Download hier de instructie voor het inloggen als bedrijf met eHerkenning

 

Hoe moet ik de pasfoto toevoegen aan mijn aanvraag?

De pasfoto moet aan de volgende eisen voldoen zodat het toegevoegd kan worden aan uw aanvraag in het portal: 

  • Voor smart tachograafkaarten: de afbeelding moet minimaal 300 x 400 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 300 DPI).
  • Voor scheepvaartproducten: de afbeelding moet minimaal 552 x 709 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 400 DPI).
  • De afbeelding moet een jpg, jpeg, jpe, gif, png, tiff of tif bestand zijn (gebruik geen tiff of tif bestand als u FireFox of Chrome gebruikt om uw aanvraag in te dienen). Er is software beschikbaar om een pdf-bestand om te zetten naar bijvoorbeeld jpeg. Daarmee kunt u uw ingescande afbeelding omzetten.
  • De afbeelding is niet groter dan 5 MB.
Nadat u de foto heeft toegevoegd aan uw aanvraag, kunt u de pasfoto bijsnijden in het portal. Het portal zorgt ervoor dat de uitsnede de juiste verhouding heeft. Let bij het uitsnijden op het volgende: 
  • de resulterende afbeelding mag geen witranden bevatten;
  • als de uitsnede niet kleiner wordt, heeft u met de uitsnede het minimum aantal pixels bereikt;
  • zorg ervoor dat uw hoofd geheel vrij is in de uitsnede, maar zorg er ook voor dat uw hoofd niet te klein is in de uitsnede. In de breedte zou uw hoofd ongeveer 2/3 tot 3/4 van de resulterende afbeelding moeten vullen.  

Instructie voor het uploaden van de pasfoto en handtekening

 

Aan welke eisen moet de pasfoto voldoen?

Als u een smart tachograafkaart, een Nederlands vaarbevoegdheidsbewijs of bekwaamheidsbewijs of een monsterboek aanvraagt, moet uw pasfoto aan dezelfde eisen voldoen als een pasfoto voor een Nederlands paspoort of identiteitsbewijs. Vraagt u een erkenning van het vaarbevoegdheidsbewijs of bekwaamheidsbewijs voor tankers aan, dan mag de pasfoto 'passport like' zijn. Dat betekent dat een pasfoto gebruikt mag worden die aan de regelgeving van het betreffende land voldoet. Wij kijken hiervoor naar het paspoort van de betreffende zeevarende.
Daarnaast moet de pasfoto aan een aantal eisen voldoen zodat het in de portal aan uw aanvraag toegevoegd kan worden:

  • Voor smart tachograafkaarten: de afbeelding moet minimaal 300 x 400 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 300 DPI).
  • Voor scheepvaartproducten: de afbeelding moet minimaal 552 x 709 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 400 DPI).
  • De afbeelding moet een jpg, jpeg, jpe, gif, png, tiff of tif bestand zijn (gebruik geen tiff of tif bestand als u FireFox of Chrome gebruikt om uw aanvraag in te dienen). Er is software beschikbaar om een pdf-bestand om te zetten naar bijvoorbeeld jpeg. Daarmee kunt u uw ingescande afbeelding omzetten.
  • De afbeelding is niet groter dan 5 MB.
  • De afbeelding mag geen witranden bevatten.
  • De afbeelding moet recht in de uitsnede staan (dus niet gekanteld of gedraaid).
  • Als de uitsnede in de aanvraagportal niet kleiner wordt, heeft u met de uitsnede het minimum aantal pixels bereikt.
  • Zorg ervoor dat uw hoofd geheel vrij is in de uitsnede, maar zorg er ook voor dat uw hoofd niet te klein is in de uitsnede. In de breedte zou uw hoofd ongeveer 2/3 tot 3/4 van de resulterende afbeelding moeten vullen. 
Instructie voor het uploaden van de pasfoto en handtekening