De trainingen medische eerste hulp aan boord en medische zorg aan boord zijn van toepassing binnen de koopvaardij, de visserij en de zeilvaart.
De schipper/kapitein en, indien deze taak is gedelegeerd, tevens degenen die verantwoordelijk zijn voor de medische hulp aan boord, dienen te beschikken over beide certificaten.
In een aantal gevallen kan worden volstaan met het certificaat medische eerste hulp aan boord, bijvoorbeeld op vissersschepen op reizen in een beperkt vaargebied. De reden hiervoor is dat in het geval van een calamiteit medische ondersteuning vanaf de wal beschikbaar kan zijn.
Voor bepaalde functies zijn deze trainingen verplicht. Het gaat om een eenmalige trainingsverplichting. In de meeste gevallen geldt dat de training tijdens de opleiding is gedaan (bv. in het kader van de SW4 opleiding).
Klik hier om na te gaan welke trainingen voor uw functie vereist zijn.
Zodra een overstap wordt gemaakt naar een andere maritieme sector, zoals de handelsvaart, moet er rekening mee gehouden worden dat er wel een vijfjaarlijkse herhalingsverplichting van toepassing is, in het kader van deze trainingen.
Veelgestelde vragen over de aanvraagportal voor scheepvaart en visserij.
Als particulier en Nederlands ingezetene logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord. Als u voor het eerst inlogt in het aanvraagportal voor scheepvaart en visserij, moet u zich eenmalig registreren. Na de registratie ontvangt u een e-mail met uw wachtwoord. Het wachtwoord kunt u wijzigen nadat u bent ingelogd.
Indien u geen Nederlands ingezetene bent en wilt een aanvraag indienen voor een scheepvaartproduct, logt u in met uw Kiwa ID. Het Kiwa ID vraagt u telefonisch bij ons aan. Met een Kiwa ID kunt u geen smart tachograafkaarten aanvragen.
Om met uw particuliere account in te loggen of als u zich voor het eerst wilt registreren in het aanvraagportal, klikt u linksboven op de pagina op 'Particulier'.

Indien u eerder bent ingelogd, vult u uw e-mailadres en wachtwoord in. Als u voor het eerst in wilt loggen, klikt u op 'Registreren'. Nadat u bent ingelogd, moet u uw profiel aanmaken.

De gegevens in uw profiel moeten overeenkomen met de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie. Vul uw gegevens zorgvuldig in.

Als u een aanvraag in wilt dienen of als u 'Mijn aanvragen' wilt bekijken, moet u eerst uw account verifiëren.
De gegevens die u invult, worden geverifieerd bij de gemeentelijke basisadministratie. Als de gegevens niet overeenkomen, krijgt u de melding 'Verificatie mislukt. Controleer de door u ingevulde gegevens.' Mocht u deze melding krijgen, controleer dan het volgende:

Als bedrijf logt u in met eHerkenning. Met eHerkenning kunnen bedrijven zich digitaal identificeren en op een veilige manier gegevens uitwisselen. U kunt eHerkenning aanvragen via de website van eHerkenning.
Om met uw eHerkenning inloggegevens in te loggen in het aanvraagportal, klikt u linksboven op de pagina op 'eHerkenning'.

Vervolgens selecteert u hoe u wilt inloggen en vult u de gebruikersnaam en wachtwoord in van uw eHerkenning inloggegevens.

Als u voor het eerst inlogt, moet u een gebruikersprofiel aanmaken. Vul alle velden zorgvuldig in. Als het niet lukt om een profiel aan te maken, is het mogelijk dat er reeds een contactpersoon bestaat met hetzelfde e-mailadres dat u heeft opgegeven. Probeer het nog eens met een ander e-mailadres.

Download hier de instructie voor het inloggen als bedrijf met eHerkenning
De pasfoto moet aan de volgende eisen voldoen zodat het toegevoegd kan worden aan uw aanvraag in het portal:
Als u een smart tachograafkaart, een Nederlands vaarbevoegdheidsbewijs of bekwaamheidsbewijs of een monsterboek aanvraagt, moet uw pasfoto aan dezelfde eisen voldoen als een pasfoto voor een Nederlands paspoort of identiteitsbewijs. Vraagt u een erkenning van het vaarbevoegdheidsbewijs of bekwaamheidsbewijs voor tankers aan, dan mag de pasfoto 'passport like' zijn. Dat betekent dat een pasfoto gebruikt mag worden die aan de regelgeving van het betreffende land voldoet. Wij kijken hiervoor naar het paspoort van de betreffende zeevarende.
Daarnaast moet de pasfoto aan een aantal eisen voldoen zodat het in de portal aan uw aanvraag toegevoegd kan worden: