Visserij

Veelgestelde vragen over de aanvraag van vergunningen voor de visserij.

 

Hoe zit het met de geldigheid van de certificaten medische eerst hulp aan boord en medische zorg aan boord?

De certificaten hebben een geldigheidsduur van ten hoogste vijf jaar. Die herhalingsverplichting gold ook al in de situatie vóór 01 april 2019.
 

Ik heb de ‘oude’ training basisveiligheid vissersvaartuigen gedaan, moet ik nu de nieuwe training gaan doen?

Nee, dat hoeft niet want het certificaat van de ‘oude’ training basisveiligheid vissersvaartuigen voldoet ook. In de zeevisvaartsector geldt momenteel geen herhalingsverplichting voor de training basisveiligheid vissersvaartuigen. Alhoewel het dus niet verplicht is om de training basisveiligheid vissersvaartuigen te herhalen, is het advies dit wel te doen.
 

Voor wie is het certificaat medische eerste hulp aan boord (Medical First Aid) en medische zorg aan boord (Medical Care) bedoeld?

De trainingen medische eerste hulp aan boord en medische zorg aan boord zijn van toepassing binnen de koopvaardij, de visserij en de zeilvaart. 

 

De schipper/kapitein en, indien deze taak is gedelegeerd, tevens degenen die verantwoordelijk zijn voor de medische hulp aan boord, dienen te beschikken over beide certificaten. 

 

In een aantal gevallen kan worden volstaan met het certificaat medische eerste hulp aan boord, bijvoorbeeld op vissersschepen op reizen in een beperkt vaargebied. De reden hiervoor is dat in het geval van een calamiteit medische ondersteuning vanaf de wal beschikbaar kan zijn.

 

Wat verandert er aan de veiligheidstraining basisveiligheid voor vissers (Basic Safety Training Fishery)?

Iedere visser, dus ook een gezel, dient de training basisveiligheid voor vissers te volgen. De training is specifiek gericht op werkzaamheden aan boord van vissersvaartuigen en omvat o.a. elementen van eerste hulp, overleven op zee, persoonlijke veiligheid, brandpreventie en brandbestrijding.
 

Wat verandert er aan de veiligheidstrainingen reddingmiddelen (Proficiency in Survival Craft) en brandbestrijding voor gevorderden (Advanced Firefighting)?

Voor bepaalde functies zijn deze trainingen verplicht. Het gaat om een eenmalige trainingsverplichting. In de meeste gevallen geldt dat de training tijdens de opleiding is gedaan (bv. in het kader van de SW4 opleiding). 

Klik hier om na te gaan welke trainingen voor uw functie vereist zijn.

Zodra een overstap wordt gemaakt naar een andere maritieme sector, zoals de handelsvaart, moet er rekening mee gehouden worden dat er wel een vijfjaarlijkse herhalingsverplichting van toepassing is, in het kader van deze trainingen.

Aanvraagportal scheepvaart en visserij

Veelgestelde vragen over de aanvraagportal voor scheepvaart en visserij.

 

Hoe log ik in als particulier?

Als particulier en Nederlands ingezetene logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord. Als u voor het eerst inlogt in het aanvraagportal voor scheepvaart en visserij, moet u zich eenmalig registreren. Na de registratie ontvangt u een e-mail met uw wachtwoord. Het wachtwoord kunt u wijzigen nadat u bent ingelogd.
Indien u geen Nederlands ingezetene bent en wilt een aanvraag indienen voor een scheepvaartproduct, logt u in met uw Kiwa ID. Het Kiwa ID vraagt u telefonisch bij ons aan. Met een Kiwa ID kunt u geen smart tachograafkaarten aanvragen.

Om met uw particuliere account in te loggen of als u zich voor het eerst wilt registreren in het aanvraagportal, klikt u linksboven op de pagina op 'Particulier'. 

Inloggen als particulier
 

Indien u eerder bent ingelogd, vult u uw e-mailadres en wachtwoord in. Als u voor het eerst in wilt loggen, klikt u op 'Registreren'. Nadat u bent ingelogd, moet u uw profiel aanmaken.

Registreren voor een particulier account
De gegevens in uw profiel moeten overeenkomen met de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie. Vul uw gegevens zorgvuldig in. 

Profiel aanpassen


Als u een aanvraag in wilt dienen of als u 'Mijn aanvragen' wilt bekijken, moet u eerst uw account verifiëren. 

De gegevens die u invult, worden geverifieerd bij de gemeentelijke basisadministratie. Als de gegevens niet overeenkomen, krijgt u de melding 'Verificatie mislukt. Controleer de door u ingevulde gegevens.' Mocht u deze melding krijgen, controleer dan het volgende: 

  • Is uw BSN correct ingevuld?
  • Is uw geboortedatum correct ingevuld?
  • Is uw huisnummer correct ingevuld, zonder spaties en toevoegingen? (Bijvoorbeeld: als uw huisnummer 10a is, vult u hier alleen 10 in)
  • Is uw postcode correct ingevuld, zonder spaties?
 

Account verificatie

Download hier de instructie voor het aanmaken van particulier account en inloggen met een particulier account

 

Hoe log ik in als bedrijf?

Als bedrijf logt u in met eHerkenning. Met eHerkenning kunnen bedrijven zich digitaal identificeren en op een veilige manier gegevens uitwisselen. U kunt eHerkenning aanvragen via de website van eHerkenning.

Om met uw eHerkenning inloggegevens in te loggen in het aanvraagportal, klikt u linksboven op de pagina op 'eHerkenning'. 

Inloggen met eHerkenning

Vervolgens selecteert u hoe u wilt inloggen en vult u de gebruikersnaam en wachtwoord in van uw eHerkenning inloggegevens. 

eHerkenning2.png
Als u voor het eerst inlogt, moet u een gebruikersprofiel aanmaken. Vul alle velden zorgvuldig in. Als het niet lukt om een profiel aan te maken, is het mogelijk dat er reeds een contactpersoon bestaat met hetzelfde e-mailadres dat u heeft opgegeven. Probeer het nog eens met een ander e-mailadres. 

Profiel aanpassen (eHerkenning)

Download hier de instructie voor het inloggen als bedrijf met eHerkenning

 

Hoe moet ik de pasfoto toevoegen aan mijn aanvraag?

De pasfoto moet aan de volgende eisen voldoen zodat het toegevoegd kan worden aan uw aanvraag in het portal: 

  • Voor smart tachograafkaarten: de afbeelding moet minimaal 300 x 400 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 300 DPI).
  • Voor scheepvaartproducten: de afbeelding moet minimaal 552 x 709 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 400 DPI).
  • De afbeelding moet een jpg, jpeg, jpe, gif, png, tiff of tif bestand zijn (gebruik geen tiff of tif bestand als u FireFox of Chrome gebruikt om uw aanvraag in te dienen). Er is software beschikbaar om een pdf-bestand om te zetten naar bijvoorbeeld jpeg. Daarmee kunt u uw ingescande afbeelding omzetten.
  • De afbeelding is niet groter dan 5 MB.
Nadat u de foto heeft toegevoegd aan uw aanvraag, kunt u de pasfoto bijsnijden in het portal. Het portal zorgt ervoor dat de uitsnede de juiste verhouding heeft. Let bij het uitsnijden op het volgende: 
  • de resulterende afbeelding mag geen witranden bevatten;
  • als de uitsnede niet kleiner wordt, heeft u met de uitsnede het minimum aantal pixels bereikt;
  • zorg ervoor dat uw hoofd geheel vrij is in de uitsnede, maar zorg er ook voor dat uw hoofd niet te klein is in de uitsnede. In de breedte zou uw hoofd ongeveer 2/3 tot 3/4 van de resulterende afbeelding moeten vullen.  

Instructie voor het uploaden van de pasfoto en handtekening

 

Aan welke eisen moet de pasfoto voldoen?

Als u een smart tachograafkaart, een Nederlands vaarbevoegdheidsbewijs of bekwaamheidsbewijs of een monsterboek aanvraagt, moet uw pasfoto aan dezelfde eisen voldoen als een pasfoto voor een Nederlands paspoort of identiteitsbewijs. Vraagt u een erkenning van het vaarbevoegdheidsbewijs of bekwaamheidsbewijs voor tankers aan, dan mag de pasfoto 'passport like' zijn. Dat betekent dat een pasfoto gebruikt mag worden die aan de regelgeving van het betreffende land voldoet. Wij kijken hiervoor naar het paspoort van de betreffende zeevarende.
Daarnaast moet de pasfoto aan een aantal eisen voldoen zodat het in de portal aan uw aanvraag toegevoegd kan worden:

  • Voor smart tachograafkaarten: de afbeelding moet minimaal 300 x 400 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 300 DPI).
  • Voor scheepvaartproducten: de afbeelding moet minimaal 552 x 709 pixels bevatten (komt overeen met het inscannen van een afbeelding van 3,5 x 4,5 cm op 400 DPI).
  • De afbeelding moet een jpg, jpeg, jpe, gif, png, tiff of tif bestand zijn (gebruik geen tiff of tif bestand als u FireFox of Chrome gebruikt om uw aanvraag in te dienen). Er is software beschikbaar om een pdf-bestand om te zetten naar bijvoorbeeld jpeg. Daarmee kunt u uw ingescande afbeelding omzetten.
  • De afbeelding is niet groter dan 5 MB.
  • De afbeelding mag geen witranden bevatten.
  • De afbeelding moet recht in de uitsnede staan (dus niet gekanteld of gedraaid).
  • Als de uitsnede in de aanvraagportal niet kleiner wordt, heeft u met de uitsnede het minimum aantal pixels bereikt.
  • Zorg ervoor dat uw hoofd geheel vrij is in de uitsnede, maar zorg er ook voor dat uw hoofd niet te klein is in de uitsnede. In de breedte zou uw hoofd ongeveer 2/3 tot 3/4 van de resulterende afbeelding moeten vullen. 
Instructie voor het uploaden van de pasfoto en handtekening